شبکه های اجتماعی در دانشگاه عصر جدید
ترجمه و گردآوری:
گروه مترجمین بازتاب و دکتر مریم حق شناس
(هانیه عظیم زادگان، بیتا قلندرزهی، پوپک حاجی سید جواد، لیلا رسولی، نیلوفر شیعتی ثابت، مهدیه سادات خضرایی خوش روزی، هلی عزیزی)
کتاب «مطالعات رسانه در نظام یادگیری» به همت کارگروه مترجمین «بازتاب» (به سرپرستی هانیه عظیمزادگان و تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مترجمی) و با ویراستار علمی سرکار خانم دکتر مریم حقشناس ترجمه گردید. به دلیل رشد روز افزون تکنولوژی و فناوریهای نوظهور، نیاز به تولید محتوا و منابع به روز در حوزه سواد رسانهای احساس میشود، علی الخصوص ترجمه مقالات برتر دنیا که پشت آن پژوهشهایی چند ماهه صورت گرفته و از فیلترهای دانشگاهی عبور کرده که ما میتوانیم با نحوه برخورد و آموزش سواد رسانه در کشورها و ملیتهای مختلف آشنا شویم و وجه دیگر کارگروه مترجمین بازتاب به این دلیل است که فارغالتصیلان رشته مترجمی با روند نشر و چاپ آشنا میشوند و چالشهای ترجمه را به عینه درک میکنند.
این کتاب بر جدیت دانشگاه های جهان در استفاده از شبکه های اجتماعی و بکارگیری آنها توسط اساتید و دانشجویان تاکید دارد و حاصل مجموعه ای از مقالات معتبر چاپشده در پایگاه های معتبر نشریات علمی و نمایه شده در مجلات بینالمللی (ترجیحاً ۲۰۱۶ به بعد) که حاوی تجربیات و یافتههای پژوهشی قابل توجهی درباره شبکههای اجتماعی و بهرهگیری از آنها در دانشگاه ها و مراکز آموزشی بودهاند، است و در قالب مجموعه مقالات ترجمه شده حاضر تهیه و جمعآوری گردیده است.
- نویسنده مقاله « استفاده از شبکههای اجتماعی برخط در بین دانشجویان دانشگاه: مورد مطالعه: دانشگاه دودوما (تانزانیا)» معتقد است، با توجه به نفوذ شبک ههای برخط در جوامع امروزی، به کارگیری آنها در محیط های دانشگاهی تبدیل به یک موضوع اصلی شده است. دانشجویان با استفاده از این شبکه ها، می توانند درباره موضوع ویژهای با یکدیگر تعامل داشته باشند و ارتباط برقرار کنند. اساتید نیز با به اشتراک گذاری مطالب علمی، به ارتقای علمی دانشجویان کمک مینمایند.
- نتایج تحقیقِ مقاله « استفاده از سایتهای شبکههای اجتماعی در آموزش و پرورش: مطالعه موردی فیسبوک»، بر پیشرفت کار تیمی دانش آموزانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند توجه دارد. مدرسان معتقدند که حضور فراگیران در محیط های اجتماعی-تعاملی به بهبود مهارت های یادگیری آنها و برقراری ارتباط نیز کمک میکند.
- بر اساس مطالعات صورت گرفته در خصوص بهکارگیری رسانههای اجتماعی در سیستمهای مدیریت یادگیریِ موسسات آموزش عالی در کشور بلغارستان، توسط نویسنده مقاله « مطالعه در خصوص استفاده از رسانههای اجتماعی در موسسات آموزش عالی کشور بلغارستان»، رسانههای اجتماعی سطح مشارکت و انگیزه را در جامعه دانشگاهی افزایش میدهد و نتایج آموزشی و علمی مطلوبتری را به دست میآورد.
- تبیین دیدگاهِ استفاده کارآمد از ویژگی بسترهای آموزشی مبتنی بر شبکه های اجتماعی دانشگاهی در مقاله « تأثیر شبکه اجتماعی بر اشتراک گذاری دانش و اطلاعات برای دانشجویان در طرح آزاد آموزش از دور»، نشان داد که اگر استفاده از این ابزارهای رسانه ای در محیط های آموزشی به شیوه بهینه صورت گیرد، علاوه بر مزایای بسیار زیادی که برای دانشجویان و اساتید دارد، فرایند خلق و به اشتراک گذاری دانش را میسر ساخته و به افزایش سطح علمی آنها کمک می نماید.
- نویسنده مقاله « استفاده علمی از شبکههای اجتماعی در بین دانشجویان»، بر ایفای نقش ارتباطات و کارکردهای وسیع رسانهها در زمینه آموزش در دانشگاه های آینده معتقد است. شبکههای اجتماعی به پدیده ای نو و جهانی در نظام آموزشی تبدیل شده اند. در کشور اسپانیا نیز دانشجویان برای به اشتراکگذاری تجربیات خود با سایر همکلاسیها و اساتید، از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
- نگرش نویسنده مقاله « کاربرد شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان کارشناسی در دو دانشگاه آفریقایی» در بیان اهمیت به کارگیری یکی از انواع رسانههای اجتماعی در دانشگاههای آفریقایی و کمک به بهبود عملکرد درسی دانشجویان و ارتقای سطح علمی و دانش آنها در تعامل با اساتید دانشگاه، حاکی از آن است که کاربرد شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان آفریقایی، نیز یک پدیده جدید است.
- مقاله « تعیین دلایل استفاده دانشجویان از سایتهای شبکه های اجتماعی در زندگی روزانه شان»، بر تاثیر استفاده دانشجویان از رسانهها بر زندگی روزمره آنها تمرکز دارد. دانشگاههایی که به شبکه های اجتماعی مجهز هستند، نحوه استفاده از این رسانه ها را به دانشجویان آموزش داده و آنها را نسبت به جنبه های مفید و آسیبهای اجتماعی آگاه میسازند.
- نویسنده مقاله « یکپارچه سازی سیستمهای مدیریت یادگیری و شبکه های اجتماعی»، با تاکید بر یکپارچگی شبکه های اجتماعی با سیستم های مدیریت یادگیری در دانشگاهها، معتقد است که با توجه به قابلیتهای آموزشی شبکه های اجتماعی، این ادغام، موجب افزایش تعاملات و همکاری بین دانشجویان و اساتید میشود و مزایای زیادی را در انجام فعالیتهای یادگیری به همراه خواهد داشت.